Návštěvnost od roku 1993

Počet fanoušků na stadionu je jedním z nejsledovanějších ukazatelů klubu. Pokud je návštěvnost vysoká znamená to vyšší zisky pro klub ze vstupného a také větší zajímavost pro sponzory. U fanoušků jde naopak o větší zážitek, protože každý kdo zažil vyprodaný a hromadně skandující zlínský stadion ví, že není mnoho lepších pocitů.
Nyní se podíváme na to, jak se vyvíjela návštěvnost na zlínském stadionu v rámci 22. ročníků Extraligy ledního hokeje, tedy přesněji mezi sezónami 1993/94 – 2014/15. Na návštěvnost v období společné soutěže Čechů a Slováků se podíváme v následujících dílech.
Při porovnávání návštěvnosti musíme brát ohled na několik okolností, které ji mohou objektivně ovlivnit. Vždy bude porovnávána především návštěvnost v základní části. Ovšem i v základní části nebylo vždy pouze 52 zápasů, tedy 26 domácích. V úvodních dvou sezónách byl počet zápasů 44 a v sezóně 1995/96 dokonce 40, což bylo způsobené především nižším počtem účastníků ELH. Druhou okolností je kapacita stadionu, která se s postupem let měnila a ovlivňovala návštěvnost vyprodaných zápasů.
Vývoj kapacity stadionu
Na počátku devadesátých let došlo ke zvýšení kapacity na 9 tisíc návštěvníků, v sezóně 1993/94 a následující byla kapacita 9.065. Těchto návštěv bylo dosaženo především při finále se Vsetínem, čímž byla stanovena historicky nejvyšší návštěva v rámci samostatné ELH ve Zlíně.
Od následující sezóny došlo ke snížení kapacity na 8.300, která vydržela pět sezon než v roce 2000 došlo k „zasedačkování“ tribuny P6, čímž došlo především k zmenšení kotle a kapacity na 7.500 diváků.
Ta opět vydržela pět celých let než v roce 2005 došlo k vytvoření sky-boxů, které snížily kapacitu na 6.830. Následující změny kapacity byly spíše drobné a nevýrazné, kdy především přeměnou míst na stání pod hlavní budovou došlo ke zvýšení kapacity na finálních 7.000.
S beranem na dresech
Bez názvu - 1Nevýrazný začátek devadesátých let se projevil na návštěvnosti, když hned první rok byla nejnižší průměrná návštěvnost v historie ELH – 3.771 diváků. To bylo způsobené mnoha důvody, které si uvedeme v příštím díle, týkajícího se sezon 1980/81 – 1992/93.

Nárůst byl zřetelný především v následující stříbrné sezoně, kdy přesáhla hodnoty 5.000, tuhle magickou hranici přesáhli i v jedenácti následujících sezon, což je výsledek, který se v ČR podařil pouze Pardubicím a Zlínu!

Zlaté období zlínských fanoušků nastalo v sezóně 1997/98, kdy návštěvnost dosáhla hodnoty atakující 5.970 a vrcholu dosáhla o dvě sezony později průměr byl skvělých 6.632 fanoušků! V následujícím play-off byl průměr ještě vyšší – 7.848. Tyto výsledky byly dosahovány především perfektními výsledky, kdy Zlín byl třikrát na druhém místě po základní části. To však nebyl jediný důvod, v této době byla na vzorné úrovni také komunikace vedení s fanoušky.
Změna maskota – snižování návštěvnosti
Bez názvu - 2Nespokojenost s pokusem o změnu barev na žluto-červenou, změna maskota a špatné výsledky vedly k prvnímu velkému poklesu o více než 11 % na 5.131 diváků. Vše napravila mistrovská sezóna (5.541), ale pouze dočasně. Pětitisícovou hranici překonala naposledy sezóna s hvězdami NHL.
V následující sezóně byl zaznamenán nejvyšší propad o 14,17 %, tento stav vydržel pouhé dvě sezóny. Bohužel doba pod medvědem byla z pohledu fanoušků kritická. Nové vedení klubu se plně soustředilo na sportovní stránku a marketing zde nebyl vůbec rozvíjen. Špatná identifikace se symboly klubu vedla k snižování návštěv. To pokračovalo i v další éře klubu.
Jak důležitou roli hrají výsledky?
Bez názvu - 3Změna maskota – 13. místo. Tak to bohužel platilo i v sezóně 2007/08, kdy průměrné návštěvy přesáhly pouze lehce čtyři tisíce. Tento propad měl i jiný důvod, a to vyloučení rivala ze Vsetína. Místo dvou návštěv přesahující spolehlivě pět tisíc přijelo nezajímavé Ústí nad Labem, které fanoušky vůbec nelákalo. Vrchol bídy byla hra v play-out, který zlínští fanoušci pojali spíše jako přátelské zápasy a tomu odpovídaly i návštěvy. Z toho důvodu se velká legenda Zlína Miroslav Okál loučil před poloprázdným stadionem.
Zlepšené výsledky a druhé místo po ZČ byly hlavním hnacím motorem zvýšení návštěvnosti v sezóně 2009/10, kdy v průměru na Zimní stadion Luďka Čajky dorazilo 4.744 fanoušků. Z let následujících je zajímavým faktorem pouze stav posledních čtyř let, kdy přes skvělé výsledky docházelo k snižování návštěvnosti, což vyvrcholilo mistrovskou sezónou s průměrnou návštěvností 4.284 diváků.
Pozitivní zpráva na konec je minulá sezóna, která ukázala, že fanoušky bavila spanilá závěrečné jízda do play-off , která vedla k solidnímu nárůstu fanoušků. A to i přes otřesný začátek. Za to patří obrovské poděkování všem ševcům, kteří pravidelně chodili na stadion!
A co bude dál?
Potenciál zlínského publika rozhodně přesahuje pět tisíc fanoušků. K tomu je potřeba otevřené spolupráce všech! Především všech fanouškovských skupin, vedení klubu a aktivních fanoušků. Pokud budeme táhnout za jeden provaz, vytvoříme elektrizující atmosféru a budeme z každého zápasu odcházet v euforii jak fandění, tak jistě i z předváděné hry!
FORZA ŠEVCI